Et godt tip I garderoben

EN SNAK OM DEN BÆREDYGTIGE GARDEROBE

4. oktober 2020

Reklame for LG Electronics

Jeg har endnu et indlæg i ærmet til jer i forbindelse med mit samarbejde med LG Electronics og deres #CareForWhatYourWear initiativ.

Fik du læst første del med min snak om gode garderobevaner? (Link)

Denne gang skal det handle om bæredygtig mode. Og inden jeg kaster mig ud i emnet så ved jeg godt, at det er et område, der er rigtig mange holdninger til, og man kan derfor på forhånd have lidt berøringsangst for overhovedet at begive sig ind i debatten. Men den er vigtig at have, for bæredygtige modebrands spiller nemlig en kæmpestor rolle i, hvordan vi anskuer tøjproduktion og ditto forbrug og hvordan vi gradvist bevæger os hen imod bedre og mere bæredygtige vaner. Man kan sagtens have en lang og omfattende diskussion om, hvornår et brand er bæredygtigt; hvornår gør et brand nok eller hvornår gør det for lidt? Det er ikke min målestok, der fungerer som dommer her, og jeg vil derfor ikke kaste mig ud i dén diskussion. Det er der i øvrigt også mange andre der meget bedre til at belyse, end jeg er. Fx dygtige Tanja Gotthardsen fra Secondhand First eller Johanne Stenstrup fra Bedremode.nu.

I stedet vil jeg snakke lidt om de danske bæredygtige brands, som jeg finder stor inspiration i, og som jeg glædeligt lægger mine tøjpenge hos, fordi jeg her kan gøre det med god samvittighed.

Tip til brands med en skarp bæredygtig profil:

  • Skall Studio: Et brand skabt af søstrene Julie og Marie Skall, og hvis hele designfilosofi er bygget op omkring en bæredygtige tankegang. Fra et opgør med tendensbaseret mode til et solidt fokus på tidløst design i høj kvalitet, der kan bruges sæson efter sæson, år efter år. De har fravalgt animalske produkter i deres produktion og de bruger desuden kun materialer som OEKOTEX certificeret bomuld, hør, indisk silke, ren uld og overskudsmaterialer, som de giver nyt liv.
  • Ellies and Ivy: Tankegangen om at give nyt liv til overskudsmaterialer er også essentiel hos Ellies and Ivy, som Ninna Rahbek Schou og Pernille Hvam Pedersen står bag. De startede som et brand, der lavede smukke unikakjoler, jakker og accessories ud af overskudsmaterialer, og har siden hen udvidet deres design til også at opfatte tøj designet af håndvævet indisk Khadi og vintage saris (traditional indisk kåbe). Alt er skabt med omtanke for traditionelt håndværk og en kvalitet, der kan holde i mange, mange år.
  • Proem Parades: Er et nyere brand, skabt i 2019 af Lærke Nikolajsen og Stine Brynjolf. Missionen har helt fra start været klar, de ønsker at skabe en kultur med mindre impulsshopping og større fokus på det store forbrugsspild, den traditionelle modeindustri desværre står bag. Derfor har de udvikling en designfilosofi der i det store hele går ud på, at de laver tøj efter bestilling, og de få design, de laver der kan købes direkte, er produceret af genanvendte materialer. Dermed gør de en indsats for at minimere ressourceforbruget forbundet med deres produktion, og appellerer til at vi som forbrugere baserer vores garderobe på langvarige designs i høj kvalitet.

LG vil også gerne slå et slag for den bæredygtige udvikling i modebranchen, og i samarbejde med en række bæredygtige modebrands lancerer de faktisk en kollektion til november, hvor alt tøjet kan vaskes i maskinen og derfor ikke kræver særbehandling med ressourcetung håndvask eller kemisk rens. Lige netop det med at alt tøj skal kunne vaskes i maskinen uden at det tager skade, er nemlig vigtigt for LG, og derfor har de udviklet en vaskemaskine, der med innovative funktioner som damp- og hygiejneprogrammer, er skabt til at passe bedst muligt på tøjet der vaskes, og mens man samtidig passer på miljøet. Maskinprogrammet TurboWash™ 360 reducerer energiforbruget med 28%, mens slitage på tøjet reduceres med 16%. Den store tromle på maskinen gør også, at vand- og vaskemiddelforbruget per vask mindskes.

Den tanke jeg godt lide, især fordi jeg personligt ikke orker tøj, der ikke kan gå i vaskemaskinen. På den front har jeg ting, jeg hellere vill bruge min tid på.

I videoen nedenfor kan I høre mere til mine tanker omkring bæredygtige brands, og har I lyst til flere tips til hvordan, man kan passe på sit tøj, så tjek endelig LG’s kampagneside ud.

 

    Kommenter