I spørger mig ofte, om jeg ikke vil dele noget mere ud af vores bryllupsplanlægning. Og det vil jeg gerne. Jeg ville bare gerne være så langt i vores planlægning, at de store rammer var på plads, og at vi var godt på vej med alle de små detaljer. Hvilket vi er nu. Faktisk er vi så godt med, at de ting vi mangler, efterhånden godt kan tælles på et par hænder. Det føles godt, og overkommeligt. I hvert fald indtil nu. Der skal helt sikkert nok komme periode med svedige håndflader og en lettere panisk stemning, og derfor nyder jeg bare det overskud der hersker lige nu.
Vi er endt med en bryllupsfest, hvor vi skal stå for alting selv. Ikke at vi skal udføre det hele selv, det har vi valgt at betale os fra, men hvor vi selv skal sammensætte alle de elementer der skal indgå i dagen, og det er altså noget af en bryllups to-do liste at holde overblik over, skulle jeg hilse at sige. Men i indlægget her giver jeg en status på de overordnede punkter på listen, og så glæder jeg mig ellers i den kommende tid til at snakke meget mere bryllup, som vi kommer tættere og tættere på dagen. 19.09.20. Snart bare seks måneder igen ♥
Invitationer
Selve invitationerne til brylluppet har vi (læs: jeg – vi har en klar arbejdsfordeling, og det her punkt står jeg sjovt nok for) ikke helt tjek på endnu. Men det er med fuldt overlæg, for vi har nemlig istedet sendt save the dates ud for at vinde os lidt mere tid til at få tjek på alle detaljerne omkring brylluppet, og derefter kunne sende de rigtige invitationer ud.
Vores save the dates endte jeg med at designe selv i Photoshop med udgangspunkt i to templates, jeg havde fundet på Etsy, og resultatet er blevet præcis, som jeg håbede på. Der er så mange fine udgaver både hos Etsy, optimalprint, og Minted, og det bliver også her, jeg starter jagten, når vi inden længe skal have tjek på selve invitationerne.
Til at sende både save the dates og invitationer har jeg fundet nogle fine naturfarvede kuverter og nogle guldglimmerhjerter, som lige er prikket over i’et for en æstetiker som jeg. Begge dele er fundet hos grafical.
Kirke
Vi skal vies i Garnisonskirken på Sankt Annæ Plads, hvor vi har et virkelig godt indtryk af præsten, og som føles som det helt rigtige sted til at danne rammen for vores ‘ja’.
Mange har spurgt, om vi skal giftes i kirke, eller noget andet, og vi har aldrig været i tvivl om, at det skulle være i kirken. Ikke fordi nogle af os er specielt troende, men jeg synes kirken er sådan et smukt rum, og jeg kan godt lide traditionen og de værdier, der bliver italesat forbundet med den kirkelige vielse. Så det er det rigtige valg for os.
Venue
Efter min guide til 15 steder at holde bryllup i København var I mange der gættede på, hvilket ét af stederne der mon var vores venue. Der var dog ingen der ramte plet, og det var jeg faktisk glad for, eftersom vi bevidst er gået efter et sted, som ikke ret mange kender. Hvilket var en svær øvelse, eftersom de mest oplagte bryllups venues i København også er ret brugte, og således er steder, mange i forvejen har været til et bryllup.
Men det lader ikke til at være tilfældet med vores sted. Vi skal nemlig holde det i Copenhagen Food Space. Et råt lokale i Københavns kødby, bare 700 meter fra hvor vi bor. Vi drømmer om et uformelt bryllup med højt til loft. En afspejlning af den hverdag, vi har på Vesterbro, som vi elsker. Med masser af plads til at danse og hvor rammerne ikke er for klassiske. Alt det får vi i Food Space, og efter at have forbi endnu engang for et par uger siden for at få tjek på bordopstilling, er vi endnu mere sikre på, at det her er det rigtige sted.
Vi har en virkelig fin dialog med stedet, og overvejede også længe at hoppe på den bryllupspakke, de tilbyder. I sidste ende besluttede vi dog kun at gå med ren lokaleleje og derudover stå for at sammensætte en bryllupspakke selv, da vi gerne ville kunne præge alle detaljerne.
Fotograf
Lige det her punkt har vist sig at være meget sværere at komme i mål med, end jeg havde regnet med. Jeg har skrevet til et væld af fotografer, men er endnu ikke lykkedes med at finde en, der har vores dato ledig. Fotostilen vi går efter er á la Storybook Studio, Wedding Stories eller Carolina Segre (ingen af dem er desværre ledige).
Hvis I har nogle gode tips i den retning, så del endelig ♥
Borddækning
Vi kommer til at køre langborde med plankeborde fra Nordbord, og så regner jeg med, at vi booker stolene hos Fyens Serviceudlejning, der er virkelig skarpe på pris.
Til selve borddækningen har vi allieret os med evigt dygtige A Table Story. Dem brugte vi også til Nolas fødselsdag, og jeg har sådan et godt indtryk af dem. Dialogen og servicen fra dem er helt i top, og jeg er slet ikke i tvivl om, at vi ender med et fantastisk udtryk, der passer perfekt til de rå rammer.
Også blomsterne til bordene kommer A Table Story til at stå for sammen med deres florist Anne-Katrine. Vi går efter et udtryk med vilde markblomster.
Oppyntning
To-do’en med oppyntning er vi heller ikke helt nået til endnu, men jeg har en nogenlunde klar ide om, hvad der skal ske. Og det gode ved at skulle holde det i et råt lokale i Kødbyen er, at lokalet i sig selv bærer en stemning og en stil. Således er behovet for at pynte op slet ikke så stort, som jeg først havde regnet med.
Udover at gøre et stort nummer ud af et dække nogle lækre borde er planen derfor at holde det øvrige pynt rimelig simpelt, og istedet efterlade plads til, at rummet i sig selv kan træde karakter. Men når det er sagt, glæder jeg mig selvfølgelig til at nørde bryllupspynt, og især den del, skal I helt sikkert nok komme til at høre mere om.
Mad
Vi har allieret os med kok Nikolaj Skadborg, som vi har hørt godt om fra en veninde, til at stå for maden. Vi har valgt en family style servering, som passer godt til de uformelle rammer og langbordsmiddagen. Snacks der bliver serveret inden selve middagen, tre lækre serveringer og til sidst petit four.
Bryllupskage skal vi også have, men ikke i den klassiske forstand, da hverken Mads eller jeg er til den klassiske bryllupskage. Istedet er vi i dialog med Birkemosegaard Køkken, som laver nogle smukke og simple sommerkager. Planen er, at kagen skal serveres efter vielsen, men vi mangler lige at få en detalje omkring noget praktik efter kirken og inden fest på plads, inden jeg føler mig helt sikker på den del.
Drikke
Endnu et punkt, vi ikke er helt i mål med, men som vi skal have tjek på snarest. Drikkevarerne. Fra champagnen til bryllupskagen, vin til maden, og de efterfølgende drinks. Vi har droppet bartendere for at spare lidt i budgettet, og er enige om at gå med en løsning med færdigblandede cocktails. Vi skal bare lige lande på den endelige model.
Musik
Vi har prioriteret at have et liveband til at stå for musikken. Klart en dyrere løsning end at gå med en dj, men vi synes også bare at et band kan noget helt særligt i forhold til at samle et dansegulv. Vi har valgt et band, der også spillede til nogle venners bryllup sidste år, og de var så mega gode. Glæder mig vildt til de skal spille op til vores fest også.
Bandet skal spille fra brudevalsen og indtil klokken cirka 04, og derefter har vi forberedt en playliste vi selv kan spille fra et anlæg til de potentielt sidste timer.
Kjole og jakkesæt
Min kjole har jeg, som I måske husker, allerede fundet, og for hver gang jeg ser billeder af den, glæder jeg mig bare mere og mere til at skulle have lige præcis dén på. Jeg fandt den til min anden prøvning hos VintageGirl, som jeg kun på det varmeste kan anbefale at man kigger hos, er man på brudekjolejagt. Et smukt udvalg af både secondhand og nye kjoler, og i prisklasser hvor langt de fleste kan være med. Og bare lige for en god ordens skyld, så er det selvfølgelig ikke kjolen på billederne her som er KJOLEN. Den holder jeg mig privat indtil på dagen.
Det næste jeg skal have tjek på er mine brudesko, og om det bliver nødvendigt med en lille taske og noget at have udover kjolen, hvis vejret er til den kølige side, når vi skal fragtes fra a til b. Tasken håber jeg lidt at kunne undgå, fordi det blot er flere penge i et i forvejen presset bryllupsbudget, men en jakke eller lignende tænker jeg kan være givet godt ud, nu vi trods alt er i midt september.
Mads har endnu ikke købt jakkesæt – eller smoking. Han har nemlig ikke helt besluttet, om han skal det ene eller det andet. Han ved dog, at han gerne vil købe det hos Troelstrup, som han er rigtig glad for at komme hos os. Var han ikke endt der, ville han nok have kigget hos Mond of Copenhagen, der laver skræddersyede jakkesæt, som er til at betale. Og som det i øvrigt er to virkelige dygtige herrer, som jeg har går i folkeskole med, der står bag.
Hår og makeup
Jeg vil gerne have hjælp til mit hår og makeup på dagen, fordi jeg ikke selv er særligt god til det, og gerne vil føle mig ekstra særlig på vores bryllupsdag. Jeg har været i snak med en stylist, men hvor kemien ikke helt var der, så jeg er stadig på udkig efter det rigtige match. Så hvis I har nogle gode ideer, må I endelig gerne tippe mig.
Vielsesringe
Ringene har vi også tjek på, og fik det faktisk samme dag, som jeg købte min kjole. Det er dygtige Sarah Winther, der skal stå for at lave vores ringe, og jeg er vild med hendes rå og lidt kantede stil. Min ring kommer til at have noget mere kant end den til Mads, hvor han er til det mere simple udtryk. Sarah kommer dog til at lave børstningen på ringene, så der er alligevel bliver en tydelig rød tråd imellem de to.
Jeg har været i tvivl om, hvorvidt jeg skulle gå med en helt simpel ring eller en med sten, og er i sidste ende endt med at gå med en med sten. Jeg satser selvfølgelig på, at jeg kun får én vielsesring, og den skal følge mig resten af livet, så jeg ville gerne gøre lidt ekstra ud af den.
Jeg er ikke til de klassiske alliance vielsesringe, så har hele tiden vidst, at vi gerne ville have lavet vores af en mindre juveler, og her kan jeg altså kun anbefale at starte sin jagt på instagram, hvor man ved at kigge på de relevante hashtags, nemt støver nogle af de mindre og mere unikke steder op.
Budget
Jeg kommer ikke til at dele vores eksakte budget, men jeg kan sige så meget, at vi ikke kommer til at holde det. Faktisk ikke i nærheden af. Av. Det har i den grad overrasket os, hvor dyrt alting er, når man gerne vil sætte sit eget præg på brylluppet, og vores ide om at spare i budgettet ved at stå for det hele selv, kommer ikke til at holde stik. Der er så vanvittigt mange tilvalg at tage stilling til, og selvom vi ikke skal holde et mægtigt slotsbryllup, har vi heller ikke lyst til at gå ned på kvalitet og detaljer, og vi har derfor kigget hinanden dybt i øjnene og givet håndslag på, at nu går vi hele vejen, og så må vores livs fest koste hvad den koste vil. Sådan næsten da.
Til gengæld kommer vi ikke til at prioritere dyre ferier i år, og vi sparer alle steder, hvor vi kan få, for at få budgettet til at hænge sammen. Vi har inviteret 81 gæster, så hverken et kæmpestort eller et lille bryllup, men til gengæld med alle de venner og dele af familien, vi har haft lyst til at have med. Vi har ikke haft lyst at sortere fra, så det har vi ikke gjort, og er derfor nået et højere antal gæster, end vi først havde regnet med, men til gengæld glæder vi os så meget til at dele vores dag og aften med lige netop dem her.
13 Comments
Mie
26. februar 2020 at 21:46Hej Line. Så hyggeligt at følge med i planlægning, jeg er igang med samme 😊 jeg har et spørgsmål som ikke handler om de ovenstående punkter, men derimod pasning af jeres barn 😅 jeg har selv en lille dreng der på tidspunktet for brylluppet vil være 2,5 ca, og vi snakker meget om hvem der lige skal have ham? Alle han har tæt på vil jo være at finde til festen. Hvad gør i? Hvis ikke du vil svare er det helt ok, jeg tænker bare så meget
over det 🤷🏼♀️😅
merimeri
27. februar 2020 at 6:48Åh hvor spændende Mie. Hvornår skal jeres store dag stå? Det er så godt et spørgsmål, og også et der fylder meget herhjemme. Vores plan lige nu er en model, hvor mine forældres nabo, som de er gode venner med (og hvor kvinden i øvrigt er gammel dagplejemor, og passede mig da jeg var barn) kommer hjem til os og passer Nola der. Så er hun i vante rammer selvom omsorgspersonerne ikke er lige så vante. Havde den mulighed ikke været der ville vi nok have kigget hos gode venners søskende eller en ukendt barnepige og så i god tid have fokus på at bygge en relation op.
Mie
27. februar 2020 at 20:09Det bliver først i maj 2021. Vi er faktisk allerede gift ved surprise bryllup i forbindelse med min søns dåb 🙂
Så vi er stadig helt nye i planlægning.
Gode idéer, og skønt med en nabo der kan benyttes.
Vi har også snakket om barnepige modellen, kunne ikke finde ud om det var helt fjollet sådan at skulle køre det i stilling, men på den anden side – hvad ellers? 😅 det bliver nok det vi går med…
merimeri
27. februar 2020 at 20:39Et maj-bryllup lyder også helt perfekt! Tillykke med surprise-brylluppet. Sikke en herlig overaskelse det må have været for familie og venner sådan at komme med til et uventet kærlighedsfest!
Jeg synes slet ikke en barnepige er tosset – som du siger er alternativerne ret begrænsede, når de fleste oplagte familiemedlemmer og venner jo er med til brylluppet.
Julie Koch
27. februar 2020 at 7:44Hvor er det altså hyggeligt at følge med i! Vi blev gift i 2017. I mine forældres have, hvor vi havde lavet en midlertidig rå tilbygning langs deres gård med bindingsværk. Vi lavede selv maden, min veninde lavede kagen, hjemmebygget bar, handcrafted cph lavede vores ringe, min kjole var en vintage fundet i Paris, og min mand jakkesæt var et han havde i forvejen.
Vi havde den BEDSTE dag med vores 89 gæster i høj solskin og 25 grader. Og budgettet med ringe, mad, vin, tøj, materialer til tilbygning, pynt, fotograf osv blev 29.552kr 😅 og det hele blev arrangeret på 2 måneder. 🙈
Cathrine
27. februar 2020 at 9:05Det lyder virkelig som et skønt bryllup! Og jeg er glad for at høre, at man (selvfølgelig) godt kan have en fantastisk dag uden at bruge hele sin formue og flere år på at planlægge – det er nemlig noget, der nok ville gøre, at jeg aldrig ville holde bryllupsfest – jeg bliver helt stresset ved tanken om det bare 😀 😀 Så ja- tak for at dele et lidt anderledes bryllupsperspektiv også!
merimeri
27. februar 2020 at 20:37Åh det lyder som en helt fantastisk dag I havde jer, Julie. Så skønt! Og dejligt at høre man også kan holde et bryllup i den prisklasse. Vores budget er nok lidt ramt af, at vi gerne vil betale os fra at skulle stå for noget praktisk selv – altså udover at koordinere alle herlighederne, selvfølgelig 😉
Ida
27. februar 2020 at 19:07Ros til dine indlæg. De er altid gennemarbejdet og en fornøjelse at læse 🙂
merimeri
27. februar 2020 at 20:36Så dejligt at høre Ida, tak! Du kan også tro, at jeg gør mig umage 🙂
Sanne
28. februar 2020 at 17:24Fotograf Amanda Thomsen. Se insta. Hun er så dygtig!!!
Må jeg spørger venligt, hvorfor I “kirkeshopper” og ikke bliver gift i samme kirke, som jeg mener I havde dåb i? Mange vil jo gerne opbygge en relation/tilhørsforhold ift dåb, bryllup og det der kommer i fremtiden.
merimeri
29. februar 2020 at 23:12Amanda er faktisk en af de fotografer jeg har sendt lange blikke efter! Desværre laver hun kun små bryllupper og elopements. Kategorier vores bryllup desværre falder udenfor.
Der er to årsager til, at vi ikke skal vies i samme kirke, som Nola er døbt. Den første er, at vi som en del af dagen gerne vil sende vores gæster afsted med en kanalbåd mellem kirke og fest. Og det gav ikke rigtig mening fra en kirke på Vesterbro. Derudover havde vi en fotograf på til Nolas barnedåb, som havde svært ved at tage billeder i kirken, fordi den var så mørk, og det ville jeg være ked af også at skulle være tilfældet til vores bryllup.
Stine BC
14. marts 2020 at 16:06https://instagram.com/sofiehammerphotography?igshid=gorkoam55oev
Så hende her nævnt på IG fornyelig og det ligner da lidt den stil I gerne vil have?!?
merimeri
24. marts 2020 at 6:37Hun har virkelig en fin stil, så godt bud! Vi har dog næsten lukket en aftale med en anden fotograf, men jeg føjer Sofie til listen, hvis nu 😉