STATUS PÅ GARDEROBEUDFORDRING: UGE 2 OG 3

GODE RUTINER PÅ HJEMMEKONTORET

 

Jeg har arbejdet hjemmefra i dag, og skal det igen i morgen. Jeg nyder at have muligheden for det, fordi det giver en helt anden fleksibilitet i hverdagen. Men det kræver også en ordentlig portion selvdisciplin for ikke at ryge i fælden med de mange overspringshandlinger, som ens hjem synes at omdanne sig til én stor portion af, i det sekund arbejdscomputeren slås op derhjemme. Pludselig kan selv den mindste nullermand i hjørnet synes mere spændende at forholde sig til end indbakken. Og er man først gået ned af den sti plejer det at være ualmindeligt svært at få sig selv tilbage på arbejdssporet. Derfor er løsningen i hvert fald for mit vedkommende at have nogle gode rutiner på hjemmekontoret.

Og eftersom jeg flere gange er blevet spurgt til, om jeg ikke netop vil dele mine bedste råd til, hvordan man griber en hjemmearbejdsdag an, så vil jeg i dag dele ud ad mine rutiner.

Kom forberedt

Jeg oplever, at det er vigtigt at komme godt fra start på hjemmearbejdsdagen, fordi en effektiv start ligesom kan lægge retningen for resten af dagen. Derfor er det en god ide at komme forberedt til din arbejdsdag derhjemme. Tænk allerede dagen inden over at have noget mad i køleskabet til i løbet af dagen, så din arbejdsdag ikke skal forstyrres af indkøb – eller sult. På dagen skal du sørge for at morgenmaden er ryddet væk, at du har været bad, hvis du gerne vil det, og at dit hjem ikke er eksploderet med rod omkring dig og din arbejdsstation. Kort sagt, forbered dig selv ved at have fjernet de mest oplagte overspringshandlinger, du ellers hurtigt vil kunne blive fristet af liiiiige at skulle ordne.

Husk din arbejdsrutine

Selvom der selvfølgelig er en anden frihed forbundet med at arbejde hjemmefra, så er det nu alligevel en god ide at huske på dine arbejdsrutiner fra din hverdag på arbejdspladsen. Start din arbejdsdag derhjemme på samme måde som du ville gøre på dit arbejde. Sørg for at holde en frokostpause uden arbejde, præcis som de fleste af os nok også gør det på en almindelig arbejdsdag. Lad være med at have fjernsynet kørende i baggrunden, og læg telefonen lidt væk fra din arbejdsstation.

Læg en plan

Når du er klar til at starte din arbejdsdag, så læg ud med at lægge en plan for, hvad du skal nå i dag. En to-do liste man kan strege på undervejs, og som rettesnor for ens indsats, går man aldrig galt med, og det er sådan en nem måde at holde sit fokus på. Nu er det jo på hjemmefra, og derfor er der også en stor sandsynlighed for, at du også har ét eller andet derhjemme, som du også gerne vil nå i det. En tøjvask, at få hentet den der pakke henne i pakkeshoppen, en hurtig tur med støvsugeren, eller hvad det nu kan være. Og det er okay. Men lav også en liste med de private ting, du gerne vil nå i løbet af dagen, og vær realistisk i forhold til at tingene på den liste selvfølgelig ikke skal stjæle fokus fra dit arbejde. Med listerne på plads ved du, hvad du gerne vil nå i dag, og så handler det om at holde sig til den liste. Ikke noget med at gå igang med ting, der ikke står på listen, med mindre der selvfølgelig kommer en arbejdsopgave ind med en akut deadline, der skal nås i dag.

Jeg bliver altid top motiveret af sådan en liste, og der går nærmest lidt sport i at få streget ting fra den, og derfor bliver jeg tit meget mere effektiv med sådan en rettesnor at indrette min dag efter.

Arbejd i intervaller

Mit sidste tip er, at du med fordel kan arbejde i intervaller. Det er nemlig endnu en god måde at holde sig effektiv på, især når man er omgivet af fristelsen for at overspringshandle. Jeg plejer at indrette min hjemmearbejdsdag således, at jeg arbejder 45 minutter effektivt og uden forstyrrelser, og derefter har jeg et kvarters “frikvarter”, som jeg kan bruge på de ting, jeg har skrevet på min private to-do. Det kan være jeg bruger tiden på at tjekke Instagram, svare på private mails og beskeder, hænge vasketøj op, støvsuge, hente en pakke, eller hvad det nu kan være. Fordelingen 45/15 gør, at jeg holder mig fokuseret, når jeg arbejder, og giver samtidig plads til, at jeg også godt kan nå andet end kun arbejde i løbet af min hjemmearbejdsdag.

Og sådan et kvarters frikvarter passer nok meget godt med, hvad man på sin arbejdsplads bruger af tid på at hente kaffe, sludre med kollegaer, gå på toilettet, tjekke sin telefon osv.

3 comments

  • Julie

    Nej selvfølgelig er det svært at være 100 % effektiv, men stadigvæk synes jeg 25% private ting i løbet af ens arbejdsdag er meget. Jeg kan også kun koncentrere mig om svært arbejde i kortere tid, men så kan hovedet holde pause med rugbrødsarbejde i mellemtiden og så vil jeg hellere holde fri før, hvis opgaven er færdig – men så længe alle parter er glade, så er det jo super 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Julie

    Det er altid dejligt med inspiration til hjemmearbejde, men må sige jeg er overrasket over at din arbejdsgiver godkender en hjemmearbejdsdag, hvor du kun er 75% effektiv (med 15 min pause pr time). Du går vel også på wc derhjemme og henter kaffe, så tror ikke rigtigt at du kan sammenligne med at det samme gælder på arbejdspladsen. Du kan jo så forkorte din arbejdsdag med 2 timer fordi du alligevel laver private ting. Det lyder helt vildt i mine ører.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • merimeri

      Hej Julie, der kan naturligvis være variationer fra arbejdsplads til arbejdsplads, men jeg oplever, at der er langt flere forstyrrelser i min arbejdsdag på kontoret end jeg typisk har derhjemme, hvor der ikke er kolleger at hyggesnakke med i løbet af dagen og hvor der ikke er et væld af møder til at afbryde arbejdsflowet. Og så må jeg nok indrømme, at jeg ikke kender til mange, der er 100% effektive igennem en hel arbejdsdag, hvad end det er på arbejdspladsen eller hjemmekontoret. Hvilket jeg heller ikke tror på er optimalt – hjernen har brug for pauser, og de pauser kan faktisk vise sig at være en fordel for effektiviteten. Det har bl.a. erhvervsindsigt.dk lavet et fint indlæg om her: https://www.erhvervsindsigt.dk/2018/02/pauser-oeger-effektiviteten-paa-arbejdspladsen/ og altomledelse.dk sætter behovet for at holde pause i en lidt bredere kontekst her: https://altomledelse.dk/pause-din-bedste-investering/

      I sidste ende handler det jo om hvorvidt du leverer den indsats du skal – og det er jeg i heldigvis ikke i tvivl om, at jeg gør. Også på timer hvor jeg er 75% aktiv 😉

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

 

Næste indlæg

STATUS PÅ GARDEROBEUDFORDRING: UGE 2 OG 3